Sunday, May 20, 2007

Zàkusky

No tak vàm idem (ne)odporucit ako napiect lacno, rychlo a hlavne chutne.

Urcite poznàte "hrncekové" kolàce. Ci uz s kyslym mliekom, marhulovym kompotom a iné dobroty. U nàs v restauràcii sù velmi oblùbené, kedze sù lahsie stràvitelné ako ich tradicné kolàce, ktoré sù podla mna presladené a premastené. Sù dobré ako olovrant ku kàve, ale nie po predjedle, hlavnom jedle, syre. Taky francuzsky zàkusok je, podla mojho nàzoru, po dobrom obede zabijàk. A navyse, naozaj som nemala jediného zàkaznika, ktori by povedal, ze mu nechutil kolàc.

Kedze do kuchyne sa dostàvam na poslednù chvilu, tento druh kolàcov je velmi efektivny. Priprava netrvà ani pat minùt. Nemàm presny recept, zosit s receptami zostal kdesi v kuchyni a urcite bol cely cierny a ak nie cierny, mysi a potkany sa onho postarali po poziari :) Nevadi, mama mi posle recepty a budeme piect zasa nase lahké kolàciky.

Takze màme tradicné suroviny: hladkà mùka, kyslé mlieko, olej, orechy, hrozienka, cukor, pràsok do peciva ci soda bikarbona, navyse mozeme spravit polovicu cesta cokolàdovù a polovicu vanilkovù. No a tu zacina moj speciàlny pridavok. :) Pre hnedù cast cesta pridàme tradicné kakao. Mozem byt aj rozpustenà cokolàda. Na vanilkovù cast cesta, okrem vanilkového cukru, pridàme "moju vanilkovù aromu". Nie hocijakù. Ideàlna je takà, ktorù ùplne nàhodou objavite v umelohmotnom pohàriku, s kràsnou vignetou, ktorej nerozumiete, hermeticky uzavretù v kuchyni, po predchàdzajùcich majiteloch. Jedinà vec, ktorà bola pouzitelnà! Tàto prisada neuveritelne kràsne vonala. Bola sice vzlastneho vyzoru, ale tà vona, no kràsa :)) Tak som pridàvala onù vanilkovù prisadu do takmer vsetkych vanilkovych rezov. Kolàce vzdy ochutnàval moj ochutnàvac Danko, ten ktory mi pomàhal malovat fasàdu domu :) Chutili mu, aj ked povedal, ze tù vanilku tam naozaj nie je nejako vyrazne citit. Nevadi, nabudùce dàme viac :) Inak kolàc jedly a navyse chutny. Takto sme pripravovali kolàciky uz dobré dva mesiace. No s tou vanilkou mi to stàle neslo do hlavy. Nech som jej dala kolko chcela, po upeceni vona nikde! Hm, kde je pes zakopany. Tak po troch mesiacoch, ked uz moja francuzstina zacinala ist trochu lepsie ako v lete na saniach, som sa vràtila k onej "vanilkovej arome". Pozrela som si tù etiketu na pohàriku este raz. Teraz som uz okrem dàtumu zacala vnimat aj nadpis. Sable de cendrier - vanille. Tak som si to precitala este raz a kricim na drahého: "Zlato, co to znamenà sable de cendrier ?" Na co on sa pyta "coo?!" Tak som podisla k nemu a on to precita: "Sabl d sandrie" a pokracuje:"preco ta to zaujima?" "Aha", prehltnem, takto mi to nieco hovori, kedze nefunguje hovor ako pises! Sandrie, sandrie, sandrie.... Kuaa, sak to je aromaticky piesok do popolnikov, na pohlcovanie pachu tabaku!!!

Tak som uz nevanilkovala kolàciky. Piesok odletel kràsne hermeticky uzavrety do kosa. Nastastie vsetci zàkaznici boli bez ujmy. Danko prepàc, ale naozaj som nevedela :)) To bol ten chrumkavy element, ktory som ti vysvetlovala inou mùkou :) Dnes vanilkujem tradicne vanilkovym cukrom a olejom.

Drahy do dnes nevie, nemala som odvahu priznat sa, ani Dankovi. Vy ste prvi... Aj takéto sa stàva aktivnemu blbcovi v kuchyni :))))

11 comments:

motýľ said...

:))) tak to sa ti podarilo. ja som zas obalil rezne v praskovom cukre:))

palculienka said...

motylik, stàle lepsie ako pridàvat piesok do kolàcov, nie hocijaky, fajnovy, vanilkovy :)))) ale fakt si nikto nic nevsimol :) neviem ako by som to inak vysvetlovala, noo mozno by mi to preslo v ràmci zdravotnej prevencie konstipàcie :))

femma said...

hlavná vec, že si nikto nič nevšimol, a možno by to mohla byť aj nová univerzálna ingrediencia :-)))

palculienka said...

femma, no neviem, ale poviem ti, ze som sa v tù chvilu citila ako idiot a urcite som horela ako fakla od hanby, aj ked nikto nic nevedel; Az doteraz :))

germa said...

xixi, ty si prípad:)

S. said...

:-))))))))) to je perfektne. tak toto sa mi este nepodarilo, aj ked mam doma povest niekoho, kto pripali aj varene vajicka a kavu... a pri tom tajne zboznujem varenie :)

palculienka said...

germa, zadarilo sa :))) vyznam slova cendrier nezabudnem do konca zivota :))

palculienka said...

upiiirka, tak mozme zalozit klub "sikovnych kuchàriek" :))) urcite by sme ficali :))

sas said...

:))) chachacha... takze novy recept:)
ale vsetci top rezili bez uhony a staci, ze ty vies..:)) (a teraz aj my, a my to nepovieme:)
Vcera som jedla taku dobru babovku, ze som si vypytala recept. Tu ho mas:
5 vajec,200g kryst.cukru,3obycajne pudingy(vanilkove,cokoladove)1/2 prasku do peciva, posekana cokolada(kolko chces)
(1pol.lyz.cukru nechat na slahanie s bielkami), inak zltka vyslahat s cukrom, potom pridat tuhy sneh z bielkov - opatrne miesat a pridat PDP, tie pudingy (ak chces mramorovu, tak rozdelit na dve casti a do jednej puding vanilkovy,do druhej coko)Posekanu cokoladu nasypat a pecie sa cca 1hod. pri 160-180°C

sas said...

zabudla som, este 1 dcl oleja :))

palculienka said...

sasanka, urcite im ju spravim, ale pridàm len vanilkovy puding :))) dakujem :)))