Sunday, January 13, 2008

Dat sancu byt dobry...

Mozno vam nasledujuce riadky vyzneju ako chvala, ale neda mi nepodelit sa s vami o moj vcerajsi zazitok. Mala je obcas pozvana ku kamaratkam, aby stravili spolu poobedie. Na oplatku my pozveme kamaratky k nam a takto utuzujeme priatelske vztahy medzi detmi a aj rodicmi. Mala ma jednu kamaratku, s ktorou poobednajsiu "vymenu" robime pomerne casto :) Tak isto sa deti pozyvaju na narodeninove oslavy. V triede maju jedno dievca L, ktore ma problemy so spravanim. Kazde dieta ju pozna a ani jedno sa o nej nevyjadruje pozitivne. Je velmi hyperaktivna, casto agresivna a tak odstrkovana nielen detmi, ale aj ucitelkami, lebo si s nou nevedia dat rady. Uvediem priklad. Dievca je neposlusne a ucitelka ju postavi do kuta. Reakcia malej: Nikto nepozera, zoberie noznice a postriha zaclony! Samozrejme nezaobide sa to bez dalsieho trestu. Uz zo skolky si nosi poznamky typu: Neposlusna, nedisciplinovana, vyrusuje, agresivna... Jej mama pracuje pre nasho danovnika. Velmi nam pomohla po tom vsetkom, co sa premlelo a este stale nam pomaha a radi. Tak som sa rozhodla, ze sa pokusim preniest nad stigmou jej dcerky a pozvat ju na jedno poobedie k nam. Drahy hned aktivny, ved ju pozvime spolu s druhou kamaratkou. Hned som to zamietla. Tri dievcata aj bez poruch spravania su tazka praca, nie to este s poruchou spravania. A tak sme sa teda dohodli, ze mala pride v sobotu poobede. Uprimne, nemala som ani najmensieho tucha, ci moj plan bude fungovat. Kedze som videla, ako sa k nej ucitelky spravaju, rozhodla som sa, ze zvolim uplne opacnu taktiku. V skole je cely den len zahriakovana a upozornovana. V sobotu poobede prisla hodina H. Mama s obavami v ociach mi nechava malu s instrukciami, ze ak treba, nemam vahat a dat jej po zadku. Dnes ma L vraj velmi hyperaktivny den. Obraz mojho pozitivneho planu sa akosi rozmaze, este si do toho uvedomim, ze moja franina nie je ziadna slava, ako budem vysvetlovat, co od nej chcem... Vravim si, uvidime ako to pojde, uz je neskoro cuvnut. Este v piatok som si pripravila harok s hviezdickami. Ruzove a cierne. Za kazdu dobre vykonanu cinnost, si dievcata mozu vymalovat ruzovu hviezdicku. Ak spravia nieco zle, tak si musia vyfarbit ciernu hviezdicku. Kto nazbiera 5 dobrych hviezdiciek, tak na konci dna dostane prekvapenie. Podmienka,nesmiete mat ani jednu ciernu hviezdicku! Mala som to odsuhlasene a male zacali pozerat rozpravku. Vsetko podla planu. Kludne dopozerali rozpravku. Dovolila som im vyfarbit jednu ruzovu hviezdicku. L povzbudena. Potom sa hrali. Mozem s cistym svedomim povedat, ze sa ani raz nepohadali o hracku. Pekne sa delili, co nie je pre L jednoduche. Dovolila som im vyfarbit dalsiu hviezdicku s vysvetlenim, preco si ju mozu vymalovat a zaroven ich pochvalila. Potom sme si spolu sadli, lebo nalada zacala naberat na obratkach. Vytiahla som abakus s abecedou. Zacali sme si opakovat abecedu. Male kludne sedeli na stolicke. Ukazovala som im pismenka a na striedacku mi odpovedali. Samozrejme, ze sme si za spravnu odpoved vzdy povzbudivo zatlieskali. Ludia, keby ste v tom okamihu videli tie velke hviezdy, co jej zaziarili v ociach... Moja mala hrala spolu so mnou. Tiez L chvalila, nezhadzovala ju, ako to deti v kolektive casto robia. A tak sme pokracovali dobrych desat minut. Opakovali sme si aj cisla. Ukoncila som to tym, ze poslednych pat pismen a pojdeme sa hrat. Zabralo. Urobili sme poslednych pat pismen... Vyfarbili sme si dve ruzove hviezdicky :) Zrazu chcela ist mala pozerat rozpravku. Drahy pozeral spravy. Tak som zobrala L ku hodinam a vysvetlila som jej. Ak bude velka rucicka na jedenastke, musime upratat hracky. Ked budu hracky upratane a velka rucicka na hodinkach bude na 12tke, tak si pustime rozpravku. L suhlasila. Podchvilou chodila nakukat na hodiny. Konecne prisla rucicka na 11tku. Zacala spratovat hracky. Potom pockali kym rucicka pride na 12, spravy skoncili a tak mohli ist pozerat rozpravku. Aj vlk syty aj ovca cela. Este raz sme si to s hodinami zopakovali neskor, ked moja mala pozerala Simpsonovcov a L chcela pozerat rozpravku. Zasa som ju odviedla ku hodinkam a povedala jej, ze ked bude velka rucicka na 7cke, tak si mozeme pustit rozpravku. Prijala to pokojne a ticho sedela vedla mojej malej a trpezlivo cakala. To uz bola jej mama aj s otcom u nas. Pozvali sme ich na aperitiv. Nechcela verit vlastnym ociam. Vidiet sediet jej dceru pokojne a cakat, kym pride rad na nu. Ked prisli, tak som zobrala L ku mne a pochvalila ju pred jej rodicmi, ze bola velmi dobra. L sa usmievala a bolo vidiet, ze je na seba hrda. Samozrejme, ze akonahle prisli jej rodicia, chcela pomalicky zist do starych kolaji. Avsak, ak nebolo nieco v poriadku, tak som sa dvihla ja a isla som vysvetlit, preco nerobime toto alebo tamto. Tak som si zachovala svoju autoritu az do ich odchodu. Mama L sa mi priznala, ze za tri roky v skolke, je druhy krat pozvana na poobedie ku niekomu. Vraj sa neuveritelne tesila, co si viem predstavit. Chodia s nou ku detskemu psychologovi, ktory im neporadi, ututka ich tym, ze ona z toho vyrastie! Prizvukovala som im, ze ju treba chvalit. Priznali sa, ze to nerobia, nakolko naozaj za cely den toho nastvara neuveritelne mnozstvo. Lenze prave preto, ze jej dobre spravanie zostava nepovsimnute, robi vsetko preto, aby si ju niekto vsimol. Jediny sposob, ked ju niekto zaregistruje je, ked urobi nieco zle! Ci v skole, ci doma. Jej rodicia odchadzali rozcarovani. Este ju nevideli takto sa spravat a prvy krat mohli v pokoji sediet a porozpravat sa. Aby som nezabudla, na zaver dna obidve dostali svoje prekvapenie. Bublifuk s tym, ze ho mozu otvorit az zajtra vonku v zahrade a prstienok. K tomu zopar malych cokoladok, ktore mozu zjest tiez az zajtra, nakolko napchat hyperaktivne dieta cokoladou pred spanim, nie je dobry napad. Bez protestov prijali podmienky prekvapenia. Obidve boli spokojne. Hodlam ju pozvat k nam a uvidim, ci bolo jej spravanie vysledkom toho, ze ma nepoznala, alebo naozaj na nu funguje pozitivna motivacia a pochvala. Az to bude aktualne, tak dam vediet ako som dopadla... Mam z toho vsetkeho neuveritelne dobry pocit :) Ak mate nejake napady, ako zvladat deti s problemovym spravanim, dajte mi vediet. Rada sa dozviem viac. Viem, ze vela z vas ma bohatu pedagogicku prax a dobra rada odskusana v praxi je v tomto pripade nad zlato.

17 comments:

germa said...

Rád sa odo mňa nedočkáš, pretože s tým fakt nemám skúsenosti, ale myslím, že si na to išla veľmi dobre. Vyskúšaj to znova, myslím, že to stojí za to. Len aby potom dievča nebolo radšej u vás ako doma:)

Anonymous said...

Palculienka,uplne super si to zvládla. K téme je jedna veľmi dobrá kniha: Raising Your Spirited Child, M.S.Kurcinka. Vela rodicov a ucitelov podobne deti onalepkuje "neslusne, problemove atd." a oni pritom potrebuju len viac pozornosti, pochopenia, pochval a nasmerovanie. Mozno by sa oplatilo zistit, v com je ta mala dobra a v tomto smere ju podporovat. Kazdopadne drzim paste, aby to aj nabuduce tak dobre klaplo. :)

palculienka said...

germa, urcite to nevzdam a skusim opat, viem ake to je byt "iny" :)

palculienka said...

rosa, skusim najst nieco na nete, co ma zarazilo, ze psycholog im vobec neporadil! Mala je velmi fyzicky zdatna, tak rozmyslam, ze sa s jej mamou porozpravam a skusim ju presvedcit, nech daju malu na nejaky sport- plavanie, gymnastiku, spali to nadbytocnu energiu a da jej to zaroven pocit, ze je v niecom vynimocna :)

sas said...

Paráááda!! Congratulations!!
Palculienka, išla si na to logicky. Páčila sa mi veta, že "pojdem na to uplne opačne ako učiteľky v škôlke" ..lebo ved ich metoda neviedla nikam. Teda aspon nie do pozitivnych sfer.A to, ze si nazavolala este jedno dievca, bolo tiez rozumne. Možno si konala uplne inštinktívne a je v tebe kus spravnej učitelky. Ked som ucila, tak som si studovala taketo veci v pychologickopedagogickej lit. A aj na vlastne oci som videla, ze sa oplati do deciek investovat svoj cas a zaujem. A pochvala za malickost vedie k tomu, ze mozes pochvalit aj za vecicku a potom za mensiu vec a neskor i za vacsie veci :))) A prebudila si vo mne teraz kus nostalgie za tou pracou.
Drzim palce, pozvi ju znova a potom aj porad jej mame, resp. tym zenstinam v skolke... Si super!!

Lev bez hrivy said...

Ak si mozem trochu rypnut, vyznelo to ako chvala :-)
Ale fakt dobre sa to citalo :-)
A ako by sa to niekto iny vobec dozvedel, ked si umiestnena tak daleko :-)

*palec hore*

Coy said...

Gratulujem k tvojmu uspechu, urobila si to, o com sa vsade pise a hovori, ale len malokto to praktikuje. V sucasnosti je kazdy druhy clovek manazer a ma znalosti o tom, co znamena pochvala, odmena a aky ucinok ma spravna motivacia. Ale malokomu napadne to aplikovat aj na svoje "nevychovane" deti. Kiez by sa nad tym viac ludi zamyslelo tak ako ty.
S tym sportom je to tiez velmi dobry napad. Problem by vsak pre nu mohol nastat vo vacsom kolektive (v triede, na kruzku) pretoze staci, ak sa do nej nejakym sposobom pustia dve alebo viac deti a ona zo strachu opat sklzne do tych starych kolaji. Agresivita a hyperaktivita je v tomto pripade obranny mechanizmus.

palculienka said...

sas, dakujem, ucitelkam radsej nic hovorit nebudem, lebo tunak je to asi take nieco ao u nas za tazkeho socializmu. ja som pani ucitelka a vy ma musite posluchat! navrhla som im, ze ak chcu, tak zadarmo budem raz do tyzdna chodit ucit deti trochu anglictinu, mala si vidiet ten ksich co na mna hodila!! :(

palculienka said...

lev, tak si rypni aj ty, ja uz som taka dorypana tymto systemom, ze uz jeden ryp mi nic nespravi :)))) ale dakujem za uznanie, publikovala som to hlavne preto, ak poznaju ludia, ktori citaju moj blog, dieta s podobnym problemom, mozno im to pomoze, snad motivuje a dokazu takto niekomu zmenit aspon na chvilu zivot :)

palculienka said...

coy, vitam ta u mna a dakujem. problem je, ze tu sa o tom nehovori, je to velke tabu, v UK bolo ovela viac dostupnych informacii, organizacii, ktore dokazali rodicom a ucitelom zvladat podobne situacie. tu to neexistuje a to ma zarazilo, stretla som jej mamu a "pochvalila" sa, ze pokracuju s hviezdickami a zatial sa drzia :) nesmierne ma to potesilo :)

falosnica said...

bravurne riesenie:)

luna said...

Palculienka,krásny post,takto sa môžeš chváliť kedykoľvek,lebo sa to čítalo veľmi dobre;):)...a v UK je v škôlkach naozaj iný prístup...do tej,kde chodí moje striebro,je dokonca učiteľka,ktorá sa venuje malej skupinke detí s poruchou reči /aj deťom,ktoré nevedia anglicky ;)/,niečo ako logopéd :)...a je tam aj učiteľka,ktorá sa venuje hyperaktívnym deťom...dokopy 5 učiteliek a každá je na niečo specializovaná...som bola z toho normálne mimo,milo prekvapená :)

a si skús niečo vygoooglovať na nete o hyperaktivite a agresivite ako cviťiž a hraž sa s takými deťmi ;):)

luna said...

cvičiť a hrať sa :P :))...tuším mi slabne zrak :DDD

palculienka said...

falosnica, dakujem :) dufam, ze to bude fungovat aj na buduce :)

palculienka said...

luna, ja viem, v Anglicku je to uplne o inom, zazila som to s malou, to sa neda porovnat s tymto systemom :)

femma said...

palculienka, myslím, že radu nepotrebuješ, tvoja intuícia ti pomohla... ale inak je to veľký problém, každé hyperaktívne dieťa si vyžaduje individuálny prístup - ale správna motivácia a hlavne pochvala sú najdôležitejšie!!!
ale... inak sa takéto dieťa správa, ak ide o hru, inak, ak sa od neho vyžadujú nejaké povinnosti - napr. v škole, ale to už je vec pre odborníkov...

palculienka said...

femma, urcite ta hra je lahsia, co sa tyka sustredenia, ale ked sme robili abecedu, tiez sa dokazala sustredit :) problem je ten, ze v skolke ich je v triede cez dvatsat a vekovo nie su na tej istej urovni, su tu miesane triedy, male deti so strednymi a velke su tiez so strednymi, prvy rok bola mala v triede s velkacmi a to mala len tri roky a bola v triede so sestrocnymi detmi, co urcite tiez nepomaha detom s problemami so spravanim, navyse uz v skolke sa ucia abecedu a ucia sa aj pisat, ako u nas deti v prvej triede, ked som ukazala mame co robia v skolke, tak nestihala, musia sediet na miestach a ucit sa a myslim, ze pre male deti, je to dost zatazove :( na druhej strane, dieta, ktore je sikovne, tak mu takyto system vyhovuje, nakolko je stimulovane starsimi detmi, prvy rok mala velmi pokrocila, ale aby sa zaoberali stvorocne deti elektrickym obvodom, to sa mi zda uz prehnane, to robila mala minuly rok v skolke, pozerala som na to ako krtko :) este ich k tomu aj hodnotia - maju semaforove hodnotenie - zelena dobre, oranzova- dostatocne a cervena-dieta ulohu nezvladlo, na konci roka nam daju posudok, ako dieta zvladlo ucivo :) co sa tyka uciteliek, tak tiez je to individualne, ale chyba im ludsky pristup a profesionalita, nakolko ucitelka ma jeden rok prvakov, potom dalsi rok skolkarov a na dalsi rok ide ucit druhakov, podla mojho nazoru prave tymto straca hodnotu ich profesionalita, predsa len je rozdiel medzi 5 rocnym dietatom a 8 rocnym dietatom, ale taky je tu system a ja to nezmenim