Wednesday, February 13, 2008

Modry pondelok...

Takze v pondelok doobeda sme isli vymenit pneumatiky. O dvanàstej uz boli vymené. Tak sme sa este pomotali po obchodoch a o tretej sme isli do poistovne. Mama s malou cakali v aute a ja som isla nahlàsit "nehodu". Tusila som, po mojich skùsenostiach, ze to nepojde hladko, ale ze sa stretnem s takou nechutou a neochotou pomoct, som neràtala.

Tak som teda pozdravila a zacala vysvetlovat, co sa mi stalo. Nebola tam ùradnicka, ktorà sa zaoberà danym problémom. Tak jej kolegyna mi velmi neochotne vysvetlila, ze na pneumatiky majù limitovanù zàruku! Vravim, ze to je vsetko pekné, ale toto nebola moja chyba, nakolko na ceste bol kràter, ktory sa nedal obist! Takze nie ich (teda moja) poistovna, ale poistovna mesta bude platit. Aj tak nebola presvedcenà, ci sa vobec nieco také dà spravit. Na co jej ja hovorim, ze dà, lebo poznàm ludi, ktori takto vybavili nové pneumatiky, ked ich pokazili na vymole na ceste! Stàle nic. Nechytala sa. Ja som sa uz chytala, este chvilu a vzblknem! Pokracovala dalej. Otàzka: "Màte svedka?" Odpoved: "Islo za mnou auto a videlo, co sa stalo!" Poistovacka pokracuje: "No, ale to je vàm na nic, ked sa nezastavil a nepoznàte ho!" Reakcia: "Poznàm, prisiel za mnou do metra a tam sa vsetci poznajù! Takze màm svedka, ktory potvrdi, co sa stalo!" Kysly vyraz poistovàcky... "A pneumatiky màte?" Odpoved: "Màm!!!" Na to prisla pani, ktorà sa zaoberà danou problematikou. Zbehlo jej poistovàcka c.1 vysvetlila, co sa stalo. Druhà hned vravi: "Na pneumatiky je limitované poistenie a takàto nehoda nespadà do poistenia!" Kypim... Tak velmi, velmi trpezlivo, po tom, co som naràtala do tridsat jej hovorim:" Jà nechcem tie peniaze od vàs, ale od mesta!" Este zopakovala vsetky otàzky o svedkoch a pneumatikàch! Ved, co ked... Kontrolnà otàzka tety poistovàcky c.2: "A to preco ste menili dve pneumatiky, ked ste pokazili len jednu?!" Odpoved: "Lebo podla zàkona nemozete mat dve rozdielne pneumatiky. Vzdy musia byt dve a dve rovnaké! Navyse jedna je ojazdenejsia ako tà druhà, takze ani vyska by mi nesedela. Je to v predu, kde je motor, takze sù zatazené, kvoli bezpecnej jazde, treba vzdy mat dve rovnaké!!!" Tak potom teda na vela, ked videla, ze neodidem len tak, vytiahla tlacivo na deklàraciu nehody. Po vyplneni mi zahlàsi, ze si musim tlacivo odniest na mestky ùrad a tam mi musia potvrdit, ze na ceste je jama! Skoro ma je..o! Tak som teda to tlacivo zobrala a isla na mestky ùrad! To bolo uz pol stvrtej, neobedovali sme, viete si predstavit! Po ceste som si dàvala pozor, aby som zasa nevbehla do nejakého vymolu! Prisla som na mestky ùrad. Na vràtnici milà teta. Tak som najprv kludne vysvetlila, co sa stalo, a ze potrebujem, aby vydeklarovali, ze je na ceste jama. Opisala som, kde to bolo. Pani sa spytala, ze kedy. vravim minuly piatok. No to je v poriadku, lebo dnes poobede uz bola tà jama upchatà! Na to pani hovori:" to ste dnes uz druhà!" Ochotne, bez problémov mi vyplnila tlacivo. Este ze som na nu nevybehla, akà som bola nabrùsenà. Nechala si kopie deklaràcie pre ich poistovnu a o pat minùt som uz bola v aute. A ani to nebolelo! Vràtila som sa do poistovne. Teta na mna pozerà ako na zjavenie."To uz ste to aj vybavili?!" pozerala na mna neveriacky. Hovorim jej: "Ano, dnes som nebola prvà, ktorà ziadala potvrdenie, ze majù na ceste jamu! Ich poistovna to uhradi bez problémov. Vy musite poslat ziadost na preplatenie." Tak si urobila fotokopiu faktùry. Kontrolnà otàzka: "Kolko to bude trvat, nez sa to vybavi?!" Odpoved: "No, co ja viem?!" A zasa ten jej vyraz, ze ju naozaj obtazujem! Tak som to nechala tak a vypochodovala som! Takze zasa budeme menit poistovnu. Skràtka, ako inde, ani u nich neplati, nàs zàkaznik nàs pàn. No a ja sa rada hràm na pàna, hlavne, ked si za to platim! Dotrepali sme sa domov o piatej poobede. Hladni ako vlci, teda vlcice, kedze sme boli tri baby. Nasrdenà ako dikobraz. Drahému som musela vysvetlovat ako som pochodila. Potvrdil mi: Menime poistovnu!

A tak som si potrebovala v utorok vybit zlost. Pozicali sme si pilku a ze idem orezat stromy, co nàm tienili v zàhrade. Màme starù lipu. Nechcem ju vyrezat, tak som jej isla orezat korunu. Kedysi dàvno bola orezanà. Nové vyhonky sa vsak uz vydriapali do pat metrovej vysky a v priemere boli tak do 10 cm. Vyskrabala som sa na strom a zacala som s mensimi vyhonkami. Povzbudenà ùspechom a lahkostou s akou som zdolàvala prvé halùzky som sa pustila do tych hrubsich. Uz po prvom som obanovala, ze som sa do toho pustila. Haluzy dlhé, jednou rukou som sa musela drzat, druhou pilit a pilka sa mi zasekàvala. Haluz na nu tlacila. Aj som skùsala rezat smerom tak, aby sa haluz naklànala opacne. Nic. Zisla by sa mi tretia ruka, ktorà by tù haluz odtlàcala. A tak postupne padali jedna po druhej. Obcas som zliezla, ked sa uz nedalo. Zostali posledné styri. Vravim, dokoncim to zajtra, ved uz màm pluzgier na dlani od pilky, mach màm aj v nohavickàch napadany a som ako lesnà zienka. Vo vlasoch kopec smetia z halùzok, pulover cely od machu a lisajnika. Bola som obalenà pilinami ako rezen strùhankou. Ako som zliezla, tak pozeràm, trcali tam do nebies tie styri haluze. Najsirsie a najdlhsie. Ved najlepsie nakoniec! Vyliezla som znovu na strom a zacala rezat. Vravim, ked len jednu, aspon bude toho zajtra menej! A tak som rezala jednu po druhej, jednu dokonca na dva kràt, lebo bola prilis dlhà a hrubà. O piatej bola lipa na jezka! Na ruke pluzgier ako desatkorunàk. Pochvàlila som drahému a mame! Hotojooo! Boli prekvapeni. Bez ùrazu, ani jedna haluz ma neovalila po hlave, len pàr skrabancov na rukàch. Trochu mi odtrnulo a uz som bola vylezenà na jabloni ako takà opica a zacala som orezàvat aj tù! Aj som dve tretiny z nej orezala. Zotmelo sa a musela som to nechat tak. Mala by som ju dokoncit. Neviem vsak kedy. Pluzgier mi praskol, dorazila som ho na jabloni :), dnes sa hlàsi aj chrbàt a ruka je opuchnutà statne! No ale ved uvidim, ako sa poznàm, pokoja mi to nedà. Uz som potazkàvala pilku, ze ci moc tlaci na ten pluzgier. Nebolo to také zlé. Uvidim, co to povie, ked budem pilit. Tak som si vybila zlost vcera. Dnes nie je co vybijat, ale treba tù jablon odlahcit. Doobeda sme mali trochu terapie. Odbehli sme do obchodu :) Strihali stromky. Mama mi hovori: "Vidis, ja som ti hovorila, ze to nie je este skoro strihat ich!" A tak sme sa aspon teda utvrdili, ze sme dobre spravili, ked sme ich okmàsali :) Uz je tyzden pekne, tak musime spravit co najviac roboty, lebo ked sa rozprsi, tak nebude konca dazdu! No tak idem pozriet tù moju jablon ;)

Streda: 13.02.2008 -15:45 miestneho casu: jablon je "oholenà". Uz mozem ist kludne spat :)

18 comments:

motýľ said...

Palculienka, ty si zena! :) do koca i do voza!Nuz ale orezavat taky velky strom je ostra robota i pre chlapa!

palculienka said...

motyl :) to vies, ja ked si nieco vlozim do hlavy, to by musel v tom cert byt, aby som to nespravila, aspon som si potràpila nielen tie dva zàvity na mozgu, lebo prist na to, ako tie haluze zlikvidovat a neprist pri tom o zivot ;) ale aj tù moju biednu svalovù hmotu :)
no a k tej zene do koca i do voza, neviem cim to bude, ale akosi vzdy sedim len na tom voze :)

Anonymous said...

Palculienka, tam u vás na vvidieku je veru veselo :) a neboj, aj koča sa dočkáš :)

germa said...

palcuška, veď ty vieš. A hlavne sa drž - aj na tých stromoch aj v styku so všetkými úradmi!

palculienka said...

rosa, no mne teda do smiechu nebolo :) no ten koc, neviem, neviem :)

palculienka said...

germa, viem :) drzim sa, na tych stromoch je to jednoduchsie ako v tom styku s ùradmi :) radsej orezat dva stromy, ako ist vybavovat nieco na ùrad :)

sas said...

teda uzitocne si si vybila zlost :))
Treba to zverejniť,no a nech ťa tí vaši úradnícki šimli neštvú,lebo nabudúce vezmeš elektrickú pílu a podrežeš im v ich záhradách... :))
Palculienka,ten ilustračný obrázok ma rozosmial :))

pluto said...

vidim, ze si ocarila motyla :-D a sasanku. musim sa priznat, ze sa k nim idem pridat :-D a ta fotka na konci je fakt dobra :-D ako ilustracne foto do popuku :-DDD

femma said...

Palc, nechceš začať písať knihu Zo života modernej Palculienky?
vidím, že materiálu zo dňa na deň pribúda :-)))

palculienka said...

sas, mozno by mi lepsie padlo, keby som mohla niekomu vybit zuby :)
ja som vyzerala este smiesnejsie a vsetko som to robila, elektrickù by som asi nezvlàdla, taky macher zasa nie som :)

palculienka said...

pluto, ti poviem, mne este dnes nie je do popuku, ale najhorsie uz odrtnulo, tak sme vcera rubali a ukladali drevo :) ved, aby som z cviku nevysla :)
no a s tym ocarenim, ved vies, ked sa musi, tak sa spravi a keby si mal za zadkom takù mamu ako ja, iné by ti nezostàvalo :)
"este jednu, este kùsok, uz tam len troska zostala, skoda to nechàvat na zajtra, no tam tù si dobre, aj tà vedla si pyta, aby si do nej zarezala" to sù heslà dna mojej mamy :) a potom nerob :)))

palculienka said...

femma, neviem, ci modernej, lebo podla mna, modernà zena mà na vsetko lidi, to len ja staromodna tava, si robim vsetko sama, teda takmer vsetko, aby ma niekto nechytil za slovo :))) materiàl by sa nasiel, na takù dobrù ciernu komédiu, len zàpletku treba, aby to malo aj nejaky smrnc :))) a ja viem zapletat tak akuràt vlasy mojej hviezdy :))) takze z knihy asi nic nebude :)

luna said...

Joj Palculienka,nieze by som bola skodoradostna,ale som sa z chuti zasmiala,zas :)).Tie uradnici jak blby a blbejsi.Aspon ze tu sa vsetko vybavuje telefonicky,clovek aspon nevidi do ksichtu tomu druhemu ;).

Inac obdivujem,ze si sa z tej lipy nezosypala,mne stacilo,ked sme oberali jablka a som sa skoro strepa na zem,nastastie nase jablone su nizke,by som akurat k hrciam prisla a nejakym modrinam ako bonus za sprostos,ze sa hram na baletku :)))
Pocitam,ze ruka ti uz odpuchla a pluzgier sa z cati zahojil.Tak prijemne vesanie sa po jabloni /ked este nejaka neucesana ostala/ :P :))

Prijemny zaciatokm tyzdna prajem,bez blbej a blbsej uradnicky ;):)

nigina said...

ty si holila tu jablon kvôli spanku? :-) Pekny usmevny clanok :-)

palculienka said...

luna, no to vies, ruka jeuz ako tak OK, no a z tej lipy sa mi nepodarilo na stastie capnùt, to by bolo na spitàl, keby sa zadarilo :)
no a ti uradnici, zlaté dobré Anglicko ;) tiez som presedela na dràte hodiny
aj tebe pijemny tyzden :) mne sa zacal velmi dobre ked to bude aktualne, tak napisem preco :)

palculienka said...

erin, vitam ta u mna :) no to vies, ja som uz taky neposed :) a jabloni to dobre padlo :)
som rada, ze sa mi podarilo ta rozosmiat :)

shark said...

ftipne len pokal sa nezdr.es z rebrika :-) to by us bola ina sranda tak radej nepokusat osud :-)

palculienka said...

shark, vitaj u mna :) no rebrik som pouzila akurat na to, aby som vyliezla do koruny stromu, potom som balancovala uz len na haluziach, ale nastastie sa nic nestalo :))