Sunday, October 07, 2007

Zàkon...

V piatok o piatej nàm zazvonil telefon. Dvihla som a predstavil sa mi nàs starosta a vyziadal si drahého k telefonu. Telefon bol na odpocuvani, takze som pocula kazdé slovo. So skodoradostnym podtonom nàm (teda drahému) oznàmil, ze na gastanové slàvnosti nemàme pràvo otvorit! Odusevnene vysvetloval, vraj zo zàkona sa od nàs pozaduje pred otvorenim prejst bezpecnostnou kontrolou. Tak mu drahy vysvetlil, ze je vsetko vybavené s firmou, ktorà zabezpecuje bezpecnostnù kontrolu a sme si toho vedomi. Starosta vsak nadalej naliehal, ze to nie je len kontrola EDF (elekrikàrov), GDF (plynàrov) a poziarnikov, tu totiz robia bezpecnostnù kontrolu poziarnici, ale aj kontrola konstrukcie! Drahy sa ohradil, ze sme robili renovàciu interiéru a nie novostavbu, takze kontrola, ktorù spomina starosta, nie je stanovenà zàkonom pri renovàcii interiéru! Starosta si vsak hùdol nadalej svoje. Vraj mu volala prefektùra a ti mu potvrdili, ze je potrebnà. Pozadovanà kontrola sa nedà vybavit skor, ako o mesiac, oznàmil na zàver s este skodoradostnejsim podtonom starosta. Tak mu drahy navrhol, kedze je starosta, a mà zàujem o otvorenie nasej prevàdzky co najskor, moze poziadat o urychlenie. Ohradil sa, vraj to nie je v jeho moci. Nebolo o com dalej diskutovat a hovor drahy ukoncil. Zavolali sme firme, ktorà nàm potvrdila, ze pozadovanà kontrola nie je potrebnà! Kontrola, ktorù nàm opisal starosta, je pre novostavby vacsieho rozsahu ako sù nemocnice, hotely a vyskové budovy. Dohodli sme sa, ze v sobotu ràno to prediskutujeme u nàs v bare.

V sobotu ràno o desiatej sme sa stretli so sefom st. firmy. Potvrdil nàm, ze vsetky potrebné kontroly sù zabezpecené. Tak sme sa vybrali za 'pànom' starostom. Séf firmy mu vysvetlil ako sa veci majù. Starosta vsak nebral na vedomie, co mu hovoril. Cely problém spociva v tom, ze jednoducho nechce, aby sme otvorili. Zostali sme so starostom len ja a drahy. Drahy mu vysvetlil, ze si je vedomy toho, ze on (starosta) nemà zàujem, aby sa bar otvoril, nakolko v dedine tu funguje tzv. organizàcia 'Commitée des Fetes'. Je to organizàcia, ktorà ùzko spolupracuje s obecnym ùradom a organizuje rozne slàvnosti v dedine, z ktorych financne profituje. Problém je vsak v tom, ze robia veci, ktorymi porusujù zàkon. Vysvetlim: Napr. my màme licenciu IV, co znamenà, ze màm pràvo predàvat vsetok druh alkoholu a tabakové vyrobky. Moja licencia ma chràni a to tak, ze v pripade oslàv sa nemoze nikto naistanlovat v okruhu 400 m od mojho podniku a predàvat jedlo, ci alkohol. S povolenim starostu sa hranica znizuje na 250 m a to je radius! Toto moje pràvo je pravidelne porusované, ci uz spominanou organizàciou a aj samotnym starostom. Upozornili sme ich na to uz minuly rok, kedy sa nàm podarilo eliminovat neziadanù konkurenciu! Cez to vsetko vsak este stàle boli porusené niektoré nase pràva. Spominanà organizàcia mà zo zàkona udelenù licenciu II, ktorà im umoznuje predàvat pivo, biele a cervené vino. Nic viac. Cez to vsetko kazdy rok predàvajù Vin de noix, ktoré je vyràbané doma a vsetky suroviny sù zakùpené bez faktùr a tym aj teda nevydeklarované a teda je to automaticky danovy ùnik, ktory je, ako v kazdom stàte, trestny! Ked sme na toto poukàzali, starosta sa ohradil, vraj sa to robi uz 20 rokov a tym pàdom je to "legàlne"! Drahy ho opravil, tym, ze nikto nenamietol, este neznamenà, ze je to legàlne. Je to len tolerované, nic viac, nic menej! Takze, ak sa nàjde niekto, kto sa ohradi, je to trestné! Navyse zàkon nepovoluje vyràbat alkohol v domàcnosti za ùcelom predaja, pokial nemàte licenciu IV! Pàn starosta zbledol, na moment som myslela, ze nàm tam odpadne. Rozdychal to. Takisto porusované pravidlà hygieny pri vyrobe budin, je to nieco, ako nasa krvavnicka a mnoho dalsich problémov. Danové ùniky radsej ani nebudeme spominat. Na zàver drahy dodal, ze on, ako starosta obce si je vedomy toho, ze sa porusuje zàkon a tym je teda zodpovedny. Tu nàm starosta zbledol druhy kràt. Esteze màm zdravotnù :) Rozdychal to.

Pàn starosta spustil, ako velmi mu zàlezi na tom, aby sme otvorili co najskor, kedze je to pre obyvatelov dediny velmi dolezité. No a tu ma nieco osvietilo a spustila som, dodnes neviem, kde som nasla dané vyrazy vo francùzstine, lebo za normàlnych okolnosti rozpràvam ako madar po slovensky :)

"Pàn starosta, ak vàm naozaj tak velmi zàlezi na otvoreni nàsho podniku, preco ste teda az do dnes, a to uz bude rok, nikdy nevyslovili slovà, ze vàm je naozaj lùto, ze nàs postihlo takéto nestastie. V den, ked sme prisli a nasli nàs domov a pràcu v troskàch, ste ani nepozdravili a nasadli do auta a odisli bez slova porozumenia, ci ponuky nàm pomoct a moràlne nàs podporit. Dokonca aj pritomnà policia to klasifikovala ako neskutocné. V dedinskom casopise ani zmienka o nàs, ci slovà moràlnej podpory, ci ponuky pomoci. Mozno màte iny dovod na to, ze ste sa zachovali tak, ako ste sa zachovali, ale pre mna je to ciry rasizmus!" Tu starosta bledne treti kràt a uz som presvedcenà, ze si budem musiet opràsit moje vedomosti z prvej pomoci. Starosta sa velmi rychlo nadychol a zacal ma presviedcat, ze on nie je rasista, nakolko jeho predoslà generàcia pochàdza z Belgicka. Tak som rychlo pokracovala: "Teda, pàn starosta, ak poznàte danù situàciu, mali by ste si byt vedomy toho, ze svoje skutky a slovà musite zvàzit dva kràt pred vyslovenim v pritomnosti niekoho, kto nie je povodom z tejto krajiny. Jedna a tà istà veta vyslovenà v spolocnosti obcanov francùzskej nàrodnosti nikoho neuràza, ale ked vyslovite tù istù vetu v spolocnosti obcanov povodom z inych krajin, moze vyzniet rasisticky! Ak ja poviem vtip o Slovàkoch, vsetci sa zasmejù, ak vy poviete vtip o Slovàkoch, vyznie to ako rasizmus! Takze treba zvazovat co poviete, komu poviete a hlavne ako to poviete." Tu uz starosta vyzeral ako kapor. Usta mu bezmocne spocinuli v grimase a nebol schopny oponovat. Len mi nemo prikyvol a tym dal na javo, ze màm pravdu. Zostal sokovany jednak z mojej vyjadrovacej schopnosti vo francùzstine, naozaj som bola na seba hrdà v tom momente, dokonca ani drahy ma nepotreboval doplnat, a jednak aj tym, ze nie som nejakà natvrdlà husa, ktorà pre nedostatok vyjadrovacej schopnosti v mnohych pripadoch vyznieva ako blbec! Myslym, ze to bolo tym adrealinom. Uz viem, ako sa ucit cudzie jazyky. Pred vyùcbou sa vzdy nadopovat adrenalinom a ficime. No a ze nemàte po ruke adrenalin, pridte, ujde sa aj vàm :)

Drahy to uz len ukoncil tym, ze ak teda aplikovat zàkon, tak pre vsetkych bez rozdielu. Ak sa zacneme hrat na ruku zàkona, tak treba pocitat s tym, ze zàkon bude sùdit bez rozdielu nàrodnosti, politického ci nàbozenského vyznania a postavenia.

Rozlùcili sme sa, podali sme si ruky a odisli. Dodnes nechàpem, kde sa vo mne nabrala odvaha a tà rozvaha. Obycajne som ako sulec dynamitu. No a citim, ze na nase slàvnosti bude este veselo. A ak bude treba, tak si budeme brànit svoje pràva. Mozno som pre mnohych len blbà vychodoeuropanka, ktorà nevie ani poriadne po francùzsky, ale odvaha mi nechyba. Mala som dobré lekcie!

Takze nie len na Slovensku je to tak :) Mozno slovenski politici chodia na tajné skolenia do Francùzska :)

Takze drzte nàm palce, nech to vsetko dobre dopadne :)

8 comments:

sas said...

Tak teraz neviem, otvorite,ci neotvorite? Ako ste to s nim uzavreli? V kazdom pripade vam drzime palce, to je jasne. A z toho,co si pisala o lic.II,vyplyva iste male podozrenie,ktoré by malo udavat smer vysetrovania podpalacatstva vasho podniku /hovori M/ a este dodava, ze starosta bude mat asi tiez za usami!
:((((((( vraj keby ste si boli najali sukr. detektiva,iste by pachatelov nasiel nedaleko - v okruhu 400m /vasa licencia/

germa said...

normálne si začínam myslieť, že toto nebude jediný problém, ktorý vám budú hádzať pod nohy. Ale pevne verím, že sa budem tentoraz mýliť! Veľa sily a šťastia!

Lev bez hrivy said...

Rasizmus? Teraz neviem, je Tvoj drahý černoch alebo miešanec?

Ak nie, tak možno hovoriť o xenofóbii, národnostnej neznášanlivosti, nacionalizme a tak...

... ale to len tak rýpem, ináč som fascinovaný aj príbehom, aj spôsobom, ktorým o ňom píšeš. Držím palce.

palculienka said...

sas, som si istà, ze starosta mà zausami vic hnoja, ako v jeho prasaciarni (mà prasaciu farmu) a zàkon je tu na strane tych, ktori sù na vyssich miestach, ale nenechàme to tak, neboj uz sme zacali podnikat potrebné kroky ;)

palculienka said...

germa, nie je to jediny problém, ak by nenasiel takyto, tak nàjde iny, kto chce psa byt, palicu si vzdy nàjde :) dakujeme za podporu

palculienka said...

lev, je to rasizmus, nakolko drahy je povodom z Tunisie a ja zo Slovenska, takze nie je o com diskutovat, ani on sàm nemal podklad, na zàklade ktorého by ma usitil, ze to nie je rasizmus, pri najmensom je to diskriminàcia na zàklade toho, ze sme inej nàrodnosti ;) pojdeme za prefektom a uvidime co z toho bude a ja to len tak nenechàm, si mal vidiet ako sa spràvali ludia v anglicku, ked sme sa ohradili rasizmom! plàn B je pripùtat sa ku prefektùre retazami a ctesap jektde pocùvat a zacne vysetrovat a skùmat hlbsie dovody jeho spràvania, ja màm dokazy proti nemu, ktoré sù v moj prospech, ako chce on dokàzat, ze jeho spràvanie nie je diskriminujùce, to je uz jeho problém, ale uvidime, kontrolu spravime este tento tyzden, takze bez problémov, nasli sme firmu, ktorà nàs vybavi okamzite :)

femma said...

palculienka, chce to poriadny kus odvahy a vytrvalosti - veľmi, veľmi držím palce!!!

palculienka said...

femma, dakujem za povzbudenie :) odvaha nàm nechyba a vytrvalost, tak sa pomaly ale iste vycerpàva, kedze uz je toho vela, ale budeme bojovat, kedze zàkon je na nasej strane :) aj ked to tu este nic neznamenà ;)