Friday, September 21, 2007

Oprané spomienky...

Rozhodli sme sa, ze kràsne jesenné pocasie, okrem iného, vyuzijeme aj na pretriedenie veci po poziari. A tak v utorok sme sa vybrali do stodoly za domom, kde je vsetko odlozené pre pripad, ze by poistovna zacala vymyslat. Kusy nàbytku sù celé zacernané a len nemo svedcia o nestasti, ktoré nàs postihlo. Velké cierne vrecia plné veci, na ktoré som uz takmer zabudla. Preberàm vrece po vreci a nazeràm dnu, ci by sa nedali niektoré zo spomienok este predsa len zachrànit. Vela veci bolo odlozenych v krabiciach a skriniach, ktoré aspon kolko tolko ochrànili pred vsade pritomnym dymom. Samotny ohen spàlil len veci v bezprostrednej blizkosti, ale za to dym sa vtisol do vsetkych skàr a podpisal sa na vsetky veci svojim ciernym perom. Otvorila som prvé vrece s pràdlom. Postelné pràdlo, uteràky, oblecenie - nepouzitelné. Vsetko cierne a zasmradené. Druhé vrece nasledovalo za prvym, do pahreby. Tretie vrece bolo plné plysovych hraciek, ktoré boli pravdepodobne v truhlici s hrackami, nakolko boli len minimàlne, ci takmer vobec, zacmudené. Odlozila som ich nabok. Stvrté vrece- topànky. Nepouzitelné... Ruky màm celé cierne a tak sa len tak prehrabàvam vo vreci s topànkami. Nasla som prvé topànocky malej. Malé capusky :) Odkladala som jej ich, kedze boli jej prvé. Velkost 19. Naucila sa v nich chodit. Na rad prisli knihy. Je mi ich velmi lùto, kedze vela z nich boli dary, ale sù celé cierne... Do pahreby. Dalsie vrece s hrackami, ktoré sù nepouzitelné... Paplony, vankùse, obrusy, zàstery, utierky - do pahreby... Postele, kreslo, sedacka - do pahreby... A tak to islo celé poobedie a este sme neskoncili. Drahy je na tom horsie ako ja. Zakazdym sa ma dva kràt spyta, ci to naozaj moze spàlit... Vidim, ze ho velmi boli fakt, ze musi pàlit veci malej.

Dnes som priniesla domov mech s plysàkmi a zacala vytahovat z neho "spomienky". Maly fialovy slonik, ktorého som kùpila, ked som bola v tretom mesiaci tehotenstva. Este som ani nevedela, co budeme mat, ale slonikovi som neodolala. Zavesila som si ho nad postel a bol tam, az kym sa malà nenarodila. Putoval za nami do porodnice. Malà ho velmi rada zula. Nahlas rozmyslam: nie je taky spinavy, hàdam sa mi ho podari zachrànit... vytahujem dalsiu hracku, velky pes, dar od znàmej, s ktorou som stàle v kontakte. Zasa sa na mna vyruti more spomienok. Onuchàvam ho, nie je to také zlé. Do vane s nim. Teddy bear, tiez sa rozhodnem, ze ho skùsim vyprat. Dalsi maco, bol biely... V labkàch mà srdiecko a na nom nàpis U R Special... Drahy dostal odo mna. Len tak, ziadna speci prilezitost. Smutne nanho pozeràm, optimizmus ma opùsta pri pohlade nanho, odstrihnem srdce a vlozim ho do vane, ved uvidime... A tak pokracujem. Màm asi 15 plysàkov vo vani. Pùstam sa do prania. Striekam na ne pripravok na skvrny a sypen strààààsne vela pràsku a zacinam drhnùt kefickou. V zàpale zachrànit nase spomienky si zoderiem aj kozu na rukàch. Ale nevzdàvam sa... Po hodine drhnutia, màm ruky vysusené od pràsku a pripravku, ak ma z toho nesekne v krizoch bude dobre, ale aj tak pokracujem dalej! Ja sa len tak lahko svojich stastnych spomienok nevzdàm! Po hodine a pol som ich hodila do pràcky, vyplàchala a vyzmychala. Stojim nedockavo nad prackou a cakàm, co v nej nàjdem po otvoreni. Vytahujem jednu hracku po druhej. Ani stopy po dyme a zàpachu. Sù ako nové. Tesim sa ako malà. Keby som mala chvost, tak nim od radosti krùtim ako susedov labrador :) Viem si predstavit, ako bude 'vyvàdzat' malà, ked si nàjde staronovych kamaràtov.

Ako sa tak pozeràm na tie 'nové' vypraté hracky, tak si tak dumàm. Keby sa aj spomienky dali oprat a vybielit ako tie hracky. Vyprat skvrny a tesit sa z vone cistych spomienok. Keby sa dala dusa cloveka vybrat z tela von a dobre ju nastriekat pripravkom proti skvrnàm, nasypat poriadne pràsku a drhnùt kefkou, kym by vsetky skvrny nevybledli, ci ùplne nezmyzli. A tak sedim na slnku, rozmyslam a usmievam sa pri predstave, ze som zachrànila zopàr kràsnych spomienok, ku ktorym sa budem vracat, ked zivot bude zasa raz sivù farbu mat...

PS: Malà sa nevytesuje staronovymhrackàm, je totàlne vybità, prisla s teplotou 38.6 :) Tak som dala sirup proti teplote a uvidime, co prinesie vikend :) Aby som si isla zobrat nejakù 'zachrànenù' spomienku a snàd ten vikend nebude sivy, aj ked to vyzerà, ze malà bude chorà :) Vsetkym zelàm prijemny vikend

14 comments:

luna said...

...bolo by fajn,keby sa spomienky dali oprať :)

...nech sa ti Hviezda čím skôr uzdrávý,aby sa mohla vytešovať zo staronových plyšákov a ty s ňou...:)

Pekný víkend aj vám:)

ninka said...

to je strasne smutne takto sa prehrabovat spomienkami a musiet zahodit mnohe :( smutnejsie je vsak to, ze v dusi ti ostava spomienka na cin, ktory sa asi ani neobjasnil :(

Anonymous said...

...oprať spomienky by sa aj u nás vcelku hodilo...a princezničke skoré uzdravenie :)

palculienka said...

luna, veru nebolo by to zlé :) dakujeme za prianie, ja tiez uz pre istotu hnackujem, takze to bude nejaky virus :D, ale kam sa hrabù virusy, tie nàs len tak lahko po tom vsetkom nezlozia :)))

palculienka said...

ninka, je to na zaplakanie, vsetky veci, ktoré posli kvoli niecijej sprostosti, a asi sa to ani nevyriesi, kedze uz bude rok, poslù nàm len uzavretie, ze pàchatel neznàmy a tym to hasne :(

palculienka said...

rosa, poslem ti keficku, uz je zabehnutà a vie ako sa vysporiadat aj so skvrnami :) dakujeme za priane, ale snàd to nebude nic vàzne :)

falosnica said...

spomienky sa oprat nedaju...ani ocistit, preto sa casto zabudaju aj tie posledne

germa said...

ty vieš, sme sa rozprávali.. nechcem si to ani predstaviť. A posielam vám veľa papiera, nie je opraný, je originál :)

palculienka said...

falosnica, ved pràve preto màme malé mementà, ktoré odkladàme pre pripad zabudnutia :) no a my sme o vacsinu tych mement prisli :(

palculienka said...

germa, si zlatà, dakujem :)

sas said...

ked bude mala zase v poriadku,zaiste sa potesi tym hrackam. to je take strasne, ked citam, ako mate vsetky veci zhorene a zacadene... ako to, ze polisi nikdy nenajdu tych sviniarov? co ich ochranuje sam satan?

femma said...

myslím, že spomienky na pekné veci navždy zostanú čisté a je dobré, že tie ostatné zapadnú prachom!
dúfam, že ste sa vyliečili!:-)))

palculienka said...

sas, tiez màm pocit, ze ich ochranujù vsetci certi :( pre policajtov to nie je lukrativne, keby bola vrazda, tak by sa angazovali, vsade na svete plati nevinny pokial nedokàzu vinu, tu si vinny, pokial nepreukàzes nevinu!

palculienka said...

femma, àno, pekné spomienky zostanù neposkvrnené, pokial ich niekto nezacierni dymom :( malà mà este stàle teplotu, tak zajtra ideme k lekàrke, uvidime, co to je :(