Thursday, September 13, 2007

Zber...

Dnes je od ràna nàdherny den. 25 stupnov, slniecko, tak som sa rozhodla, ze sa potesime zberom. Najprv sme isli obzriet lieskovce a vlasské orechy. Lieskovce dozrievajù postupne, tak ich chodime kazdé dva-tri dni kontrolirovat :) Dnes sme nazbierali zasa pol kosika. Ja som bola vylezenà na rebriku, ked sa hviezda kdesi vyparila. Vràtila sa celà natesenà, vraj: "mama, aha kolko som ja nasla lieskovcov a akych obrovskych!" Chvàlila sa malà. V duchu si myslim, sikulka si, plny kosik a za takù chvilu. Zleziem z rebrika a idem sa od smiechu popucit. Kosik plny bukvic. :D Kràsne, velké, zrelé bukvice :) Nezaprie sa, ze je tatinkova dcéra. Ten mi uz minuly tyzden hlàsil, ze sù kràsne lieskovce po zemi, hned pri aute, len ich nenazbieral, lebo sù celé mokré. Hovorim mu, ze mu nazbieram z nich aj za mech, ak ich zje vsetky :D Samozrejme, ze mi hovoril o bukviciach, ktoré dnes malà s takym zàpalom zbierala. Uz len zacat chrochtat a podaktori sme jasni :) Tak sme vysypali kosik a preberali sme ako popoluska, ibaze lieskovce od bukvic :)Potom sme sa presunuli z predzàhradky do zàhrady. Na rad prisli vlasské orechy. Malà si za sebou tahala rebrik, lebo ona chce ist oberat s rebrikom. Hundre si popod nos, preco len sù tie orechy tak vysoko, ze ich ona nemoze dociahnut zo zeme. (Rebrik je len hlinikovy, taky dvojschodikovy, aby ste si nemysleli, ze som ju nechala tahat 5 metrovy rebrik) Vyzerala ako slimàk s domcekom na chrbte :) k tomu este tie hlody typu ' a preco nemozeme nazbierat aj z tych druhych, velkych lieskovcov, ked sù dobré pre vevericky a prasiatka, preco by sme ich nemohli aj my jest?'Pucila som sa druhy kràt. Nieco sme poobijali s hrablami a podarilo sa nàm nazbierat plny kosik. Malà sa vyskriabala na rebrik a rozculovala sa, ze aj tak nic nedociahne! Potom sme objavili jablon. Kedze sme ju na jar neostrihali, jablcka boli velmi dobre ukryté v strede koruny. Mala som plné ùsta listov, pavucin a neviem coho este, kym som sa k nim predrala cez hustù splet konàrov. Na ceste zo zàhrady sa malej rozsypal kosik s lieskovcami. Tak sme zbierali druhy kràt. Jablcka som umyla a malà uz chrùme ako kràlik. Pocas umyvania sa ma malà pyta: "Mami, mozem ist pozerat TV, hovorim TV nie DVD, rozumies!" Upresnovala, lebo som jej uz odmietla pozerat DVD, kedze je vonku tak nàdherne, tak som ju presvedcila, ze zber 'ùrody' je zàbavnejsi :) Odpovedàm, ze nie, rozkràjam jej jablcko a mozeme ist citat a pozriest sa trochu na noty :) Malà sa vsak nevzdàva lahko: "Mami, ale ja sa pytam TV, nie DVD, vies co je to TV?" Az mi slzy vyhrkli, co som v sebe zadrzala smiech. Vysvetlovala mi to s takym zàpalom a presvedcenim, akoby som bola kompletny idiot. Len s velkou nàmahou, som v sebe dusila smiech. Hovorim, ze viem co je to TV, ale aj tak pozerat nebudeme :) "No dobre, ale pustis mi aspon hudbu z internetu?" dobiedza dalej. Viem, ze ani nie o minùtku by to mala na youtube a pozerala by 'Macka a Kopka' (Matka a Kubka). Tak zasa odpoviem nie a podàvam jej jablko s vysvetlenim, ze tieto sù lepsie ako tie z obchodu a dùfam, ze zabudne na TV. Zabralo, pretrhla som jej myslienky. Malà na mna podozrivo pozrie a potom zahlàsi: "No, ale aj tie z obchodu sù dobré, vies také tie cervené" No, uz viem, ale stavim sa, ze tieto sù aj tak najsamlepsie :) Na budùci rok na jar, nesmieme jablon zabudnùt ostrihat, aby som nemala zasa plné ùsta pri zbere, ani radsej nechcem mysliet na to, coho :) A aj malà sa k nim bude moct lahsie dostat a jej radost bude este vacsia, ked si ich oberie sama... Ukazuje sa kràsna jesen. Este stàle je co zbierat. A ked nebude, tak budeme chodit na bukvice a pri tom chrochtat :)

14 comments:

germa said...

:) - vy sa máte

Anonymous said...

tak my sme dnes ešte zopár jahôd našli a orechy dojedli včera a dnes bolo naozaj tak úžasne krásne :)

femma said...

tak dúfam, že to krásne počasie príde aj k nám:-))
Myslím, že germa už v tom niečo podnikla, tak to posúrte aj vy...:-))) vopred ďakujem:-)))

palculienka said...

germa, no chrochtàme si :D

palculienka said...

rosa, moje melony nedopadli slàvne, màm tam jeden, taky 2 cm, tak mozno do vianoc stihne dozriet :) my màme posledny tyzden ùzasny, tak dùfam, ze to vydrzi az do novembra :))

palculienka said...

femma, posielam expres recomando, francùzske posty sù vraj spolahlivé, ale trochu zdlhavé, tak to moze chvilu potrvat, ale zarucene to dojde :)
u nàs slnko dobieha zameskané, leto bolo mizerné, mali sme 12 stupnov, tak nech sa teda to slnko snazi aspon na jesen, ked uz v lete na nàs kaslalo :)

motýľ said...

zasmiali sme sa :))) len mi je cudne, lebo si tusim vrvela ze manzel je kuchar :))) ze by nerozoznal orechy od bukvice? asi ta naraficil :))) aby si sa pobavila.

palculienka said...

motylik, no mozné to je, ale hovoril to s takym zàpalom, ze je tazké neverit, ze to nemyslel vàzne ;)

Anonymous said...

hi eva i just have been on your website its really good. we are all fine i hope you are too. love from jana jake and jacob xxx

palculienka said...

janka,jake and jakob, lovely to hear from you and thanks :) I'll send a mail :)

luna said...

...tá tvoja hviezda spoľahlivo pobaví :D

...ten zber jabĺk(aj s pojedaním pavučín a hávede:D )ti závidim(ináč húsenice obsahujú veľa proteínov,takže o zásobu energie máš postarané :D,si sa mohla podeliť aj s hviezdou,veď vieš,že deti potrebujú dostatočný prísun živín,a tak by si ju mala z krku aspoň na týždeň :D )...,keby som vedela,že túto jeseň si to neužijem,tak minulú by som celú presedela pod našimi jabloňami a čumela cez lístie do slna a chrúmala jedno jablko za druhým...mňam...domáce sú najsamlepšie :)

palculienka said...

luna, presne tak, keby sa dalo, tak si clovek 'zavari' pekné pocity do pohàra a otvori, ked mu chybajù, tak ako marhulovy kompot v zime :)) no a tie hùsenice, tak tie fakt nemusim, brrrr a malà tà hùka ako siréna ked okolo nej preleti mucha, vies si predstavit, ze bych jej polozila takù stavnatù hùsenicu na ruku, ved by mi skolabovala :))

Lev bez hrivy said...

Nuz, ked uz si v tom Francuzsku, mozno by Ta mohlo zaujimat, ze mam za sebou svoju prvu oberacku vinohradu aj s naslednym spracovanim hrozna. Celkom drticka :-)

palculienka said...

lev,uzila som si oberaciek hrozna doma, pochàdzam z vinarskej oblasti pri Pezinku, otec mal vinohad a jeho cervené vino vyhralo niekolo zlatych medaili na okresnych vystavàch :) nemala som to rada, lebo cervené hrozno bolo treba odstopkovàvat rucne, aby malo vino krajsiu farbu, bola to makacka, na ktorù nerada spominam, lebo to bolo povinné, nadalo sa z toho vyzut :)
teraz by som oberackou hrozna nepohrdla :-) Sablis je od nàs len nejakych 40 km a vino nemàm velmi rada :(