Tuesday, May 01, 2007

Karamelizované bedle

Tento recept je z vlastnej tvorby. Na pripravu potrebujeme jedného aktivneho blbca, ako som ja vàm ùplne postaci, za kosik bedli, ktoré vàm nazbieral sused a 10 hladnych Francùzov, no a potom tie klasické hl. mùku, sol, korenie, vodu, vajicko, olej a margarin na vypràzanie:)

Tak bedle sme si ocistili, umyli. Kedze sa mi nechcelo robit trojobal, rozhodla som sa pre rychlejsiu formu. Obalila som ich v cesticku, ktoré som dochutila solou a korenim. Bedle najprv obalit v hladkej mùke a potom v cesticku. Na panvicu si dàme zohriat olej, do ktorého pridàme trochu "margarinu na vypràzanie", cesticko sa nàm oprazi kràsne do zlatista.

Vsetko prebiehalo podla plànu, ked piaty klobùcik bedle sa mi zacal sfarbovat prilis do hneda. Dala som dalsi klobùcik, no ten tiez bol prilis hnedy, cez to vsetko, ze tam bol len pàr minùt. Doprazila som posledné 3 klobùciky a pozeràm na spodku panvice sa mi vytvorila hnedà, karamelovà hmota. Nechàpavo som pokrùtila hlavou. Potom ma napadlo pozriet na ten "margarin na vypràzanie". Pozorne som si precitala zlozenie. Rastlinny tuk, voda, tak to je OK no vsak to nebolo vsetko. 15% cukru. Precitala som si to este raz. Uz mi zaplo! No tak to vysvetluje tù kràsnu zlatistu korku a karamel na spodku panvice. Tak som si vynadala do aktivnych blbcov a uz uz som to isla vsetko vyhodit, ked vosiel do kuchyne muz. Ocividne som bola nasrdenà a pyta sa ma, co sa stalo. Tak som mu vysvetlila ten moj trapas s margarinom. Bol to cukràrensky margarin! Hovori: "nevadi, ukàz ochutnàm, mozno to bude jedlé." "Tak to asi tazko" podràzdene odpovedàm. Nakràjal jeden klobùcik na pàsiky a ochutnal. Pozeràm na jeho vyraz tvàre a cakàm, ze ten kùsok skonci v kosi. Na moje prekvapenie mi zahlàsi: "Clovece, aké je ti to dobré, mnam!" Rozkràjany klobùcik zaniesol do baru na ochutnàvku. Zhodou okolnosti tam bola suseda, ktorà pripravuje s oblubou hriby. Ochutnala to ako pravy ochutnàvac. Prevracala ten kùsok v ùstach, aby zistila, ako to bolo pripravené. Nevedela prist tomu na koren. Nakoniec zahlàsila:"Tak ja teda pripravujem huby uz roky, màm niekolko kuchàrskych knih s receptami na pripravu hribov a hub, ale tento este nepoznàm. Je to velmi chutné." Hned sa vypytovala muza, ako som ich dokàzala tak chutne pripravit. Co som pridàvala do nich, ze sù také lahodné. Muz vediac, ze za to vsetko moze omyl, sa len potmehùcky usmial a povedal, ze je to tajomstvo séfkuchàra. Muz vosiel do kuchyne s palcom hore:"Strielas a skorujes" zahlàsil zartovne. Na obed sme podàvali salàt s karamelizovanymi bedlami. Nenasiel sa jeden host, ktorému by nechutili. :)

Suseda chodila este tri dni a vyzvedala, ako sme ich pripravili :). Nakoniec povedala:" uz viem, dala si do nich karamel!" No, nie tak celkom :) Odvtedy som uz nerobila karamelizované bedle a vzdy si kontrolujem zlozenie surovin pred tym, nez ich pouzijem.

10 comments:

motýľ said...

:))) vidis, a ja som obalil rezne v cukre miesto v muke. mozno by to bola tiez zahadna delikatesa po vyprazeni:))) ale opravili mi to :)))

palculienka said...

motylik takto ti prekazit tvoj plàn :)) ale podarilo sa mi aj horsie, len nemàm odvahu sa priznat, lebo by ste si fakt o mne mysleli, ze som pràve vyliezla z jaskyne! a to viem aj vymenit ziarovku:)) ale mozno raz naberiem odvahu:))))

sas said...

to bol fakt mily clanok, palculienka:) a preco si potom uz tie bedle tak nepripravovala? ved si vymyslela novy recept a bol ok...
a smejem sa tu na vasej diskusii s motylikom :))) chachachaaa...

femma said...

vraj veľa výborných receptov vzniklo takto úplne náhodne, pobavilo ma to

palculienka said...

sasanka potom uz prestala sezona na bedle :) ale mozno skùsim tento rok

palculienka said...

femma, uvidime, co sa mi este podari ukuchtit :)) urcite budem priebezne informovat

Anonymous said...

palculienka, flambovane palacinky tiez vznikli omylom a teraz sa volaju Crepes Suzette...takze pri najblizsej sezone: Bedle Palculienka :)

palculienka said...

morningdew vitaj, no len musim pockat na bedlovù sezonu :)to vies, ked sa dari tak sa dari :)

germa said...

palculienka, bežne robím hlivy na skaramelizovanom mede, ktorý redukujem balzamikom :)

palculienka said...

to musi byt dobré, vyskùsame ako prilohu :), aj ked tu u nàs nie je velmi populàrne sweet and sour, to skor v UK, Fr aspon tu na vidieku, majù radi tradicnù kuchynu, len tazko prijimajù zmeny, aspon také sù moje skùsenosti :) co vsak prijali s potesenim, sù moje lahké domàce kolàce :)