Thursday, June 07, 2007

Sladucké Vlcie maky ...

Vcera sa mi do rùk dostal zvlàstny dar. Dostala som cukriky z vlcich makov:) Muz dostal dzem z vlcich makov. Tak som sa trosku pohrabala a nasla som recept na dzem z vlcich makov. Je dobry pri bolestiach hrdla a proti kaslu. Trochu vonavého leta v pohàri sa dà jednoducho pripravit.

Priprava: 45 minùt (neràtam zber lupienkov)

Varenie: 1 hodina

Odstàtie: 1 hodina

Budeme potrebovat: jedno pole plné vlcich makov, vhodné dost daleko od frekventovanej cesty a chut nazbierat 200 g lupienkov, ktoré podla moznosti nezaparime v igelitke tesco :) Pekne kràsne si uzit romanticku s prùtenym kosickom, dievcatà. A nezabudnùt pri tom snivat :) 4 litre pitnej vody a zhruba 3.2 kg zelirovacieho cukru. Toto mnozstvo by malo stacit asi na 8 pohàrikov, 350 gramovych.

Postup pràce:

  1. Preberieme lupene vlcich makov, aby sme mali vsetky zdravé, bez skvrn a bez masokombinàtu :)
  2. Dàme zohriat 4 litre vody do hrnca a ked sa nàm na spodu "Hrnceka Var" zacnù tvorit malé bublinky, to je nase tajné znamenie, ze treba pridat lupienky a na miernom ohni ich 10 minùt povarime. Dbàme o to, aby nàm voda nevrela "bujne". Preco?! No aby sme nemali bujny dzem! Po desiatich minùtach ich odstavime z ohna a nechàme ich 1 hodinku luhovat.
  3. Po hodine prepasirujeme a prefiltrujeme vzniknuty roztok. Na kazdy liter roztoku pridàme 800 g zelirovacieho cukru. Takze teoreticky by sme mali mat 4 litre roztoku, takze 3.2 kg cukru. Takto osladeny roztok znovu varime zhruba 45 minut na miernom ohni, alebo pokym nezacne cukor zelirovat. Skùsené gazdinky to majù v oku. My babràci si dàme trochu na tanierik a presvedcime sa, ci je to tà spràvna zelé konzistencia :) Ja som ho este nerobila, kedze vcera som to videla prvy kràt v zivote. Ale naberiem odvahu a skùsim ho spravit. Stoji mi to za to snivanie v poli vlcich makov s kosickom v ruke... A navyse to vyzerà lahko a nenàrocne, hàdam to aj ja dokàzem. Cukricky sù vyborné, ziadna vyraznà chut. Sù také, také, hm ako to najvystiznejsie opisat, palculienkovsko rozpràvkové :))

8 comments:

germa said...

vyzerá to zvodne...

palculienka said...

aj to chuti dobre, teda tie cukriky :)

sas said...

fiha, no neviem, kde by som tu na Slovensku nazbierala 200 g lupienkov.. kym by som nasla dalsie pole, tie prve by zvadli :(( nuz ale zaposobila si na mna carovne, palculienkovsky :))

dievčatko s dáždnikom said...

mňam,

ja som si jeden musela odfotiť :o)

v BA sú asi naozaj skôr raritou :o),

budem si predstavovať ako to chutí :o)

palculienka said...

sasanka, treba vybehnùt niekde do poli, minule som citala na blog.sme tam mal vyfoteny cely làn polnych makov, doslovne cervené more :)) a mozes spravit z polovicnej dàvky :))

palculienka said...

girl with umbrela, vitam ta u nàs a chuti to naozaj unikàtne, jemno :)) pouziva sa dokonca odvar proti kaslu, som a dozvedela vcera, nieco na principe nàsho cibulového sirupu, brrr ten bol nejedly :))

Anonymous said...

palc, to som nikdy nepocula, ze dzem z vlcich makov...znie to tak rozpravkovo..mnamky :)

palculienka said...

arwen, je tiez prvy kràt :) clovek sa uci cely zivot :)))